perjantai 21. maaliskuuta 2014

Vihreää maailmanpelastavaa kaupunkisuunnittelua

Tänään kotimatkalla tuli mieleeni, kuinka idioottimaisia kaupunkisuunnittelijoita Helsingissä onkaan!
Ajelin taas, kuten joka päivä, kotimatkallani Kivikonkaarta pitkin kohti Kontulaa, Kehä I:n risteyksestä kääntyen. Etummaiseksi sattui taas kerran bussi n:o 78, jonka perässä me muut kotimatkalaiset sitten ajoimme, kuin köyhän talon porsaat, peräkanaa. Ja jarrutimme ja pysähdyimme, aina, kun bussikin. Ja taas painoimme kaasua ja kiihdytimme, saavuttaaksemme sen 40 km/h vauhdin. Eihän siinä ole mitään järkeä, moisessa tasapysäkissä. Nimittäin muualla maailmassa on busseille varattu oma lokeronsa kadun varressa, mutta ei täällä "sivistyksen" kehdossa, Helsingissä, vaan täällä on Vihreä kaupunkisuunnittelija piirtänyt sen pysäkin samaan tasoon kadulle, jottei henkilöautolla vahingossakaan pääsisi ohitse, vihreän kaupunkisuunnittelun lempikulkuneuvosta, bussista.

Jokaisessa pysähdyksessä ja taas uudelleen kiihdytyksessä kuluu enemmän polttoainetta, sekä se saastuttaa enemmän, kuin että se autoletka ajaisi tasaisesti kohti määränpäätään. Tätä eivät Vihreät kaupunkisuunnittelijat ilmeisesti ole laskeneet lainkaan, kun ovat piirtäneet mielessään tuon esteettömän kulun bussille. Tai sitten ovatkin, ihan vaan ärsyttääkseen henkilöautoilijaa, tuota maailman pahinta pelsebuubia ja saastuttajaa. Sillä onhan se nyt törkeätä, että joku, joka mahdollisesti käy vaikka Helsingin ulkopuolella duunissa, käyttää siihen omaa autoaan. Henkilöautothan pitäisi olla vain nomenklatuuran käytössä, ei kaikkien tavallisten sukankuluttajien, muut kulkekoot pyörillä, tai aasilla, tai ihan millä vaan!

Oli täällä Helsingissäkin ennenvanhaan bussipysäkit sivussa, joista ne bussit kyllä ihan sujuvasti pääsivät jatkamaan matkaansa, jätettyään ja otettuaan matkustajia. Nykyisin ei taida olla yhtään pysäkkitaskua Helsingin alueella, ei ainakaan heti tule mieleen. Ja kadutkin on tehty aivan liian kapeiksi, henkilöautojen, saatika bussien kulkea, monessakin kaupunginosassa, joissa uusia teitä on rakennettu, tai vanhoja teitä saneerattu. Vain puurivistöille ja pyöräkaistoille varataan tiloja kaupunkisuunnittelussa.

Jos Teillä arvon Vihreät kaupunkisuunnittelijat on jotain antipatioita kaupunkeja vastaan, miksette muuta sinne Eldoradoonne, maalle, jossa ei varmasti henkilöauto häiritse ja saastuta elämäänne. Siellä on tilaa pyöräillä, siellä on tilaa kävellä. pysykää poissa kaupungeista, pilaamasta ihmisten ja veronmaksajien  elämää turhanpäiväisillä kotkotuksillanne paremmasta ympäristöstä. Ai niin, maallahan ei kulje busseja, kuin ehkä kaksi kertaa päivässä, sehän ei sopisi itsekkäälle ajatuksellenne siitä, että bussivälitkin on oltava minuutin välein ja polkupyörille on varattava kallis, lähestulkoon autoilijoiden kustantama kaista, jossa liikkuu ehkä tunnin välein yksi sinnikko puskemassa vasten räntäsadetta!


1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

"vihreän kaupunkisuunnittelun lempikulkuneuvosta, bussista."

Osmo Soininvaaran lempikulkuneuvo on kyllä ratikka, millä pääsee joka puolelle Suomea saastuttamatta ollenkaan yhtään mitään.